De kenmerken van een goede commercial
Tijdens de workshop commercial maken leren de deelnemers hoe je een script schrijft, hoe een camera werkt, wat een long-shot is en leren ze elkaar beter kennen. Maar wat zijn de kenmerken van een goede commercial? Wat maakt een commercial goed of slecht? En waar moet je over nadenken bij het maken van het script?
Het belangrijkste gedeelte van het maken van een commercial is de voorbereiding, ook wel préproductie genoemd. Het concept van de commercial wordt bedacht en daarbij zullen we onder meer de volgende vragen beantwoorden. Wat voor soort film moet het worden? Voor wie maak je de commercial, dus kortom; wie is je doelgroep? Wat is de boodschap, wat wil je er mee vertellen? Wat wordt de inhoud van de commercial? Welke stijl wil je? Door middel van de brainstormsessie onder begeleiding van een TVworkshop-regisseur wordt er antwoord gegeven op deze vragen, waarna de antwoorden verwerkt worden in een script. De scènes worden in detail uitgewerkt. De belangrijkste punten waar je op moet letten bij het maken van het script zijn de boodschap en het genre.
De boodschap moet duidelijk zijn. Dat klinkt simpel maar is vrij ingewikkeld. Het doel van de commercial moet heel concreet zijn. Om de boodschap beter over te laten komen kun je het samenvatten in één zin en kun je proberen een slogan te verzinnen. Uiteraard kunnen onze regisseurs deze slogan ook in de montage verwerken.
Humor en blijdschap zijn emoties die zeer goed werken bij commercials. Uit onderzoek van Validators (2011) blijkt namelijk dat commercials die vrolijke emoties opwekken twee keer effectiever zijn dan commercials die dit niet doen. Maar hoe ver ga je hierin? Het antwoord op deze vraag kan worden gegeven tijdens de workshop commercial maken. Onze regisseurs hebben veel ervaring en weten wat wel of niet door de beugel kan.