Blog

8 tips om de Jumbo-reclames te evenaren


Wie kent ze inmiddels niet? De commercials van de Jumbo waarin Maike Meijer en Frank Lammers en hun ‘kinderen’ een gezin spelen dat boodschappen doet bij de Jumbo. Ondertussen komen er allerlei herkenbare gezinssituaties voorbij. Deze reclames zijn niet alleen heel grappig maar ook succesvol. Zo won de supermarktketen in 2015 de Gouden Effie en in 2016 een Gouden Loeki voor haar kerstcommercial. Ook recentelijk verschenen er weer nieuwe, onvergetelijke commercials. Een voorbeeld is de Max Verstappen reclame, waarin de jonge Formule 1-coureur zelf ook een hoofdrol speelt.

Wat maakt deze commercials toch zo succesvol?

Acht tips om de Jumbo-commercials te evenaren

Tip 1. Gebruik humor. 73,5% van commercials die ooit in de prijzen vielen, won een prijs omdat ze de kijker lieten lachen.

Tip 2. Wees origineel. Doe iets anders dan je concurrenten.

Tip 3. Zorg ervoor dat de commercial duidelijk is; houd het simpel.

Tip 4. Relevantie. De kijker moet de situatie in de commercial herkennen en zich erin kunnen verplaatsen.

Tip 5. Kwaliteit. Slechte uitsneden, een onscherp beeld of belabberd acteerwerk kunnen nogal een afknapper zijn voor de kijker. Steek dus een beetje energie in het gebruik van de apparatuur en kwaliteit van de film.

Tip 6. Geloofwaardigheid. Een gouden regel is dat je nooit zelf moet roepen hoe goed je bent, laat dat liever aan anderen over. Laat je toegevoegde waarde zien, zonder op te scheppen.

Tip 7. Vermijd het gebruik van mooie mensen. Jep, wij Nederlanders knappen daar echt op af. We zien dus liever mensen die bij wijze van spreken onze buren hadden kunnen zijn, zoals het alom bekende Jumbo-gezin.

Tip 8. Emotie. Reclames waarin we geëmotioneerd raken door wat we zien, doen het altijd goed. Dat zal ook een reden zijn dat Jumbo een Gouden Loeki won voor haar kerstreclame. Daarin doet de vader van het gezin boodschappen voor het kerstdiner maar geeft vervolgens een deel daarvan weg aan een zwerver en neemt ook nog een verdwaalde kitten mee naar huis. Tja, wie vindt dat nou niet schattig?

Bij TVworkshop kun je met je bedrijf een eigen commercial maken en deze helemaal inrichten volgens je eigen thema. Een perfect idee voor een bedrijfsuitje dus!