Vloggen: waarom is het zo populair?

Vloggen: waarom is het zo populair?

Iedereen kan het; steeds meer mensen doen het. Groot, klein, jong en oud, iedereen. Jouw eigen (professionele) leven delen met de rest van de wereld, oftewel: vloggen. Vlog is de afkorting van videoweblog. Waar komt deze hype eigenlijk vandaan en waarom zou je kiezen voor vloggen?

Vloggen is niet meer uit ons dagelijkse leven weg te denken. Zonder dat je het doorhebt kom je de hele dag door video’s tegen. Om te weten waar deze hype vandaan komt, moeten we terug naar het jaar 2002. In dit jaar vinden we de eerste experimentele vlogs uit New York terug. Twee jaar later publiceerde The New York Times als één van de eersten een artikel over het begrip ‘vloggen’. De Nederlandse filmmaker Luuk Bouwman was er vlot bij en startte zijn vlog tropisms.org. Hij werd de ‘vaandeldrager van de nieuwste internettrend: vloggen’ genoemd.

In 2006 besteedde de Nederlandse televisiezender RTL4 aandacht aan het vloggen in een nieuwsuitzending. Op dat moment waren er in ons land slechts veertien vloggers bekend. Dit aantal is de afgelopen jaren explosief gestegen. Wellicht heb je wel eens van Nikkie Tutorials, Enzo Knol en StukTV gehoord, die meer dan een fulltime salaris overhouden aan hun vlog-talenten. Iedere week verzinnen deze bekende vloggers weer nieuwe content om op hun YouTube-kanaal te plaatsen. Hun volgers smullen hiervan.

De afgelopen jaren heeft het vloggen veel serieuzere en professionele vormen aangenomen. Vloggen wordt nu niet enkel meer ingezet voor persoonlijk gebruik, maar ook bedrijven zien de voordelen van deze hype. Bedrijven als Macdonalds maken al veel gebruik van vlogs. Medewerkers maken vlogs van zichzelf, de collega’s of het werk. Op deze manier laat Macdonalds zien dat het meegaat met de tijd en dat het werk leuk en gezellig is. Direct perfect als wervingsfilm dus. Andere bedrijven zetten videocontent bijvoorbeeld in om hun bedrijf een menselijk gezicht te geven, om een realistisch kijkje op de werkvloer te geven of om directe collega’s makkelijk van meer informatie te voorzien zonder lappen tekst te hoeven typen. 

Ben je benieuwd welke mogelijkheden en kansen er binnen jouw branche liggen op het gebied van vloggen? Neem dan contact met ons op! Onze professionele filmmakers leren je graag in een korte of langere training hoe je zelf je professionele vlog in elkaar zet. Tijdens onze workshops vloggen komen alle aspecten aan bod: van het schrijven van een script tot aan de montage.

Neem voor meer informatie over onze cursussen en trainingen over vloggen contact op via info@tvworkshop.nl of 030-227 0620.

About The Author

Marleen van Meel

Vrijblijvend offerte aanvragen?


TVworkshop respecteert uw privacy. Lees onze privacyverklaring om te zien hoe wij uw gegevens verwerken.